Voor- en nadelen van autorijden op waterstof

Duurzaam autorijden is het straatbeeld van de toekomst, maar er laait tegenwoordig een hevige discussie op over welke wijze het meeste voordeel biedt: rondrijden met waterstof of op basis van een batterij. In de blog ‘Voor- en nadelen van autorijden op waterstof’ geven we de min- en pluspunten van rijden op waterstof.

Voor- en nadelen van autorijden op waterstof
© PxHere.com

Maar wat zijn nu waterstofauto’s eigenlijk?

Waterstofwagens – zoals de HondaClarity Fuel Cell, de Hyundai ix35 Fuel Cell en de Toyota Mirai – zijn hybride auto’s waarvan de verbrandingsmotor en de brandstofinhoud vervangen zijn door respectievelijk een brandstofcel en een brandstoftank. De chemische reactie van zuurstof, gecombineerd met de waterstof in de brandstofcel, zorgt voor elektriciteit en produceert water. De elektriciteit ondersteunt de motorblok die vervolgens de vier wielen op een normale manier aandrijft. De waterdamp die hierdoor ontstaat wordt via de uitlaat afgevoerd.

De grote voordelen van autorijden op waterstof

Geen luchtverontreiniging meer

Het grote voordeel van autorijden met waterstof is dat er geen luchtverontreiniging meer wordt veroorzaakt. Fossiele brandstoffen zorgen voor heel wat overlast op vlak van luchtvervuiling door fijnstof, koolmonoxide en stikstofoxide. Met waterstof energie vallen al die verontrustende ongemakken weg. De enige ‘bijwerking’ is waterdamp die door de chemische reactie wordt veroorzaakt.

Nauwelijks last van geluid

Eén van de grote voordelen tijdens het autorijden op basis van waterstof is dat de wagen zich geruisloos verplaatst. Dit heeft te maken omdat de brandstofcel niet over mechanische onderdelen beschikt. Het enige geluid wordt voortgebracht door de elektromotor, maar dit is ten opzichte van een verbrandingsmotor haast verwaarloosbaar. Met andere woorden zal de geluidsoverlast in steden drastisch gaan verminderen.

Een tankbeurt zoals je gewoon bent

Tanken met een waterstofauto is net hetzelfde als wat je gewoon bent met diesel- of benzinemotoren. Geen oplaadtijd nodig zoals dat bij elektrische wagens het geval is. Tanken duurt plus minus drie minuten in een waterstofstation. Morsen of een onaangename verspreiding van geur behoort tot het verleden. Het traject dat je kan afleggen met waterstofauto’s schommelt tussen de 500 en 600 kilometer.

Voor- en nadelen van autorijden op watersto
© Wikipedia.org

Waterstof kan altijd worden opgewekt

Fossiele brandstoffen zoals aardolie en dergelijke, geraken langzaam uitgeput. Waterstof daarentegen is onuitputtelijk omdat je waterstof kan maken van – het woord zegt het zelf – water, mest of planten. Het kan steeds opnieuw zonder limieten hernieuwd worden.

Een waterstofauto rijdt heel soepel

Het rijden van een brandstofcelauto verloopt heel elegant en vrij soepel. De wagen ontwikkelt meteen een ‘paardenkracht’ zoals je die gewoon bent bij de voertuigen met fossiele brandstoffen wat rondrijden op waterstof alleen maar’ aantrekkelijk maakt.

De nadelen van autorijden op waterstof

Het prijskaartje is vrij duur

Tot nader orde blijft de aanschaf van een waterstofauto (voorlopig) nog vrij duur. Het prijskaartje dat er aan vasthangt ligt minimaal rond de 60.000 euro. Het budget dat je moet spenderen is niet voor iedereen voorbestemd.

Laadstations voor waterstofauto’s zijn beperkt

Het grootste nadeel is dat er op dit ogenblik heel weinig laadstations bestaan die over een uitrusting beschikken voor deze wagens. De infrastructuur blijft voorlopig in gebreke. Zolang er nauwelijks laadstations ter beschikking zijn, zullen auto’s op waterstof niet als paddenstoelen uit de grond rijzen. Daarna staan niet alle laadstations op een nieuwe investering te wachten. Uit onderzoek blijkt dat zo een waterstofstation al vlug 1,5 miljoen investering vraagt. Kortom, het is toekomstmuziek op lange termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *