Hoe omgaan met angst?

U herkent het zeker en vast: plots krijgt u klamme handjes, u begint te zweten en u weet met uzelf geen blijf. Iedereen heeft wel eens angsten en vaak komen ze zomaar uit het niets. Tenminste, dat is waar de meeste mensen van uit gaan maar dat is meestal niet zo. Angstgevoelens kunnen getriggerd worden en te maken hebben met moeilijke situaties uit uw verleden. Hebt u regelmatig een angstaanval en weet u niet waar ze vandaan komen dan zal dit verhelderend artikel u vast meer duidelijkheid geven.

Hoe omgaan met angst
© Pixabay.com

De ene angst is de andere niet
Dat angst bestaat is een goede zaak. En ook al is het geen fijn gevoel, toch heeft het u waarschijnlijk reeds een aantal keren beschermd of zelfs het leven gered. Als angst niet bestond zou u bijvoorbeeld niet wegrennen voor een agressieve hond of ander gevaarlijk dier. Hier gaat het over angst voor het bekende maar het is vooral de angst voor het onbekende wat iemand met angstaanvallen parten speelt.

Waar komen angsten vandaan
Net zoals blij zijn, verdrietig of boos, is angst één van de vele emoties die een mens kan voelen. Wanneer angst je overvalt heeft het altijd te maken met het onderbewuste dat ergens door getriggerd wordt want het is daar dat alle emoties zitten opgeslagen. Wanneer u bijvoorbeeld als klein kind een kitten zag dat geraakt werd door een rijdende auto, dan was u hoogstwaarschijnlijk in paniek. Als u later een geluid hoort wat u onbewust doet denken aan die auto of het geschreeuw van het kitten, kan een plotse angstaanval het gevolg zijn.

Reële angsten
Angst voor iets dat u akelig of eng vindt is een normale reactie. Wanneer u bang bent voor heel veel dingen en het beheerst uw leven, dan spreekt men over een angststoornis. Feit is dat u het zelf bent die deze angsten voedt en in stand houdt en dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de manier waarop u in het leven staat. Leven met angst is geen pretje en het is aan te raden om professionele hulp in te roepen als angst uw leven bepaalt. Indien u dit niet doet bestaat de kans dat u angst voor de angst creëert en dit is echt niet gezond. De ene persoon is gevoeliger dan de andere en wanneer u enkel bang bent voor dingen waar de meeste mensen bang voor zijn, dan hoeft u zich daar al niet druk over te maken.

Angst
© Pixabay.com

Hoe het beste omgaan met angst
Het belangrijkste is dat u beseft dat een angstaanval geen bedreiging vormt. Het is niet omdat uw hersenen alarm slaan dat er daadwerkelijk gevaar is en, wanneer u zich daarvan bewust bent, heeft u de eerste stap in de goede richting gezet. Een paar maal diep in- en uitademen zal de ergste piek van de angstaanval weghalen. Mindfulness kan u ook helpen om een aanval te verlichten door bewust te worden van uw veilige omgeving. Zachte tikjes geven met de vingers, ter hoogte van het sleutelbeen, terwijl u luidop die angst beschrijft zal rust brengen en u zal meteen voelen dat de angst vermindert of verdwijnt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *