Wat kan ik verwachten van mijn verzekeraar?

Indien je een verzekering hebt afgesloten bij een verzekeraar, dan heb je natuurlijk ook bepaalde verwachtingen. Krijg ik wel altijd uitbetaald, of zit er weer een addertje onder het gras waardoor ik niks krijg? Lees hieronder wat je kunt verwachten van je verzekeraar.

Wat kan ik verwachten van mijn verzekeraar
© Pixabay.com

Verzekeraar zoekt altijd redenen om niet uit te betalen

Het klinkt misschien pessimistisch, maar als je een aanvraag doet voor een uitbetaling zal een verzekeraar altijd een reden zoeken om niet uit te betalen. Dit klinkt misschien best wel gemeen, maar ze hebben er ook wel een reden voor. Er is namelijk vaak sprake van verzekeringsfraude. Veel mensen maken misbruik van hun verzekeraar, waardoor veel verzekeraars al uitgaan van kwade trouw bij bepaalde personen. Het punt is wel: hoe vaker jij een claim indient, hoe groter de kans is dat de verzekering eerst onderzoek laat doen voordat ze weer gaan uitbetalen. Betaal je bijvoorbeeld al jaren premie en heb je nog zelden een claim ingediend? In die gevallen zal een goede verzekeraar van goede trouw zijn en je uitbetalen zonder veel lastige vragen te stellen. Natuurlijk hangt de mate van onderzoek ook van het bedrag af.

Aan de polisvoorwaarden houden

Van een verzekeraar moet je ook kunnen verwachten dat deze zich altijd aan de polisvoorwaarden houdt. De polisvoorwaarden zijn de voorwaarden waar de verzekerde en de verzekeraar zich aan moeten houden. Het is in principe het contract tussen verzekerde en verzekeraar, waarbij de rechten en plichten van beide partijen zijn opgesomd. Een nadeel is dat de verzekerde vaak niet bewust is van al deze polisvoorwaarden. De reden hiervoor is dat de polisvoorwaarden erg uitgebreid zijn, waardoor de gemiddelde burger geen tijd heeft om zich hier helemaal in te verdiepen. Bij complexe kwesties zal de verzekeraar in die gevallen dan ook altijd aan het langste eind trekken. Deze kent de polisvoorwaarden door en door. Gelukkig is hier ook al veel kritiek op geweest, waardoor de regeling hieromtrent wellicht versoepeld gaat worden in de toekomst. Het is aan te raden om je als burger in de polisvoorwaarden te verdiepen, alvorens je besluit om er één af te sluiten. Het kost misschien even tijd, maar uiteindelijk krijg je er heel veel voor terug.

Verzekering
© Pixabay.com

Geen verhoging van bedrag

Van een verzekeraar moet je ook kunnen verwachten dat deze de premie niet verhoogt in hetzelfde jaar. Als je een polis van een jaar hebt afgesloten, moet je kunnen verwachten dat deze niet ineens wordt opgehoogd. Het jaar daarna mag een bedrag wel weer worden verhoogd. De meeste verzekeraars zijn hier overigens zeer transparant in. Ze moeten hier dan ook transparant over zijn, want hier zijn bepaalde richtlijnen voor uitgeschreven. Zeker bij verplichte verzekeringen is het zo dat de consument van te voren goed geïnformeerd moet worden over de hoogte van het bedrag.

Goede communicatie

Van een verzekeraar mag je overigens ook goede communicatie verwachten. Dat wil zeggen dat een verzekeraar altijd bereikbaar moet zijn voor vragen en deze ook zo snel mogelijk moet zien te beantwoorden. Een goede verzekeraar heeft meerdere contactmogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *