Verkopen met je eigen webshop of via partnerplatforms?

Je wil je producten of diensten ook online verkopen? Fantastisch! Met je ook te richten op de online markt kan je je activiteiten aanzienlijk vergroten. Twijfel je nog tussen een eigen webshop en partnerplatforms? Lees snel verder en ontdek de voor- en nadelen.

© Pixabay.com

Partnerplatforms

Of je nu zelfgemaakte sieraden verkoopt of de eigenaar van een sushirestaurant bent, er zijn heel wat platforms van waaruit je jouw specifieke producten kan aanbieden aan een groot publiek. Denk aan Bol.com, Takeaway.be, Deliveroo of websites zoals Etsy. Een enorm voordeel van zulke platforms is dat jij zelf niet op zoek moet gaan naar klanten. Omdat deze grote e-commercespelers al een vaste waarde zijn, hebben ze hun reputatie al opgebouwd. Jouw doelgroep kent zijn weg naar deze platforms en maakt er volop gebruik van. Jij moet enkel een profiel aanmaken, je producten kenbaar maken en je bent vertrokken. Zo simpel is het om een grotere markt te bereiken. Je moet geen rekening houden met het opzetten en beheren van een eigen webshop. Dat bespaart je heel wat tijd en geld. Platforms werken met een eigen betaalprovider, zo moet je hier verder ook geen grote inspanningen leveren. Kleine kanttekening, je wordt natuurlijk wel verondersteld een deel van je omzet af te staan. Je betaalt dus een commissie. Onderzoek daarom eerst welke opties er zijn en aan welke voorwaarden je je bindt voor je enthousiast in zee gaat met een derde partij.

Je eigen webshop

Ben je niet zo’n voorstander van die grote platforms en doe je het liever helemaal zelf? Begrijpelijk. Een procent van je winst afstaan is voor heel wat ondernemers een struikelblok. Bovendien kun je ook geen merk opzetten en werken aan je marketing en customer loyalty. Een webshop opzetten hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het op het eerste gezicht kan lijken. Je hebt een waaier aan keuze in webshopproviders, hosting en payment plugin. Als ondernemer informeer je je best even welke optie voor jouw onderneming het interessantst is voor je aan de slag gaat, dat spreekt voor zich. Kies je dus niet voor een partnerplatform, hou er dan rekening mee dat je potentiële klanten zelf zal moeten aansporen om bij jou te kopen. Hier komt toch wel een basiskennis van digitale marketing bij kijken. Ben je hier nog niet in thuis? Laat je niet afschrikken, er zijn tal van gratis online cursussen, video’s en blogs te vinden over het promoten van webshops. Allemaal aardig, die cursussen, maar time is money en hiervoor ben jij te druk? Digitale agencies en online marketingkantoren weten precies hoe ze het beste uit jouw online activiteiten kunnen halen. Op deze manier kan jij je 100% focussen op het runnen van jouw onderneming en stromen nieuwe klanten moeiteloos binnen.

© Pixabay.com

Zie je voor jouw zaak de voordelen van zowel partnerplatforms als een eigen webshop in? Je moet natuurlijk niet per se kiezen tussen beide opties, met wat extra organisatie kan je gewoon van alle twee gebruikmaken en geniet je van the best of both worlds.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.