Onthutsende cijfers over Facebook en privacy
Facebook ligt toch al jaren onder de loep als het gaat om zaken als privacy. Heel veel vertrouwen heeft de gemiddelde mens dan ook niet meer in Facebook, sinds er aan het licht kwam hoe het bedrijf met persoonlijke gegevens omgaat. Ondertussen wijst onderzoek uit dat het consumentenvertrouwen toch al is afgenomen als het gaat om grote bedrijven. Wat dat betreft staat Facebook dus niet alleen en kampen meer giganten met een ernstig imagoprobleem. Uit onderzoek bleek dat zelfs de eigen medewerkers van Facebook niet heel veel vertrouwen hebben in de eigen onderneming. Uber scoorde overigens nog minder goede cijfers.
Onthutsende cijfers voor Facebook na enquête Team Blind
Dat het vertrouwen gedaald is en nog steeds daalt werd weer eens pijnlijk duidelijk uit een onderzoek dat Team Blind uitvoerde. Een van de vragen die gesteld werd aan professionals van grote bedrijven (waaronder van Facebook zelf) was in welke gigant men het meeste vertrouwen zou hebben als er financiële gegevens gedeeld zouden moeten worden: Apple, Google, Amazon, Facebook of Uber.
Zelfs eigen medewerkers hebben maar weinig vertrouwen in Facebook
Op de burelen van Facebook werd met het schaamrood op de kaken kennis genomen van de resultaten van het onderzoek, ook omdat dus eigen medewerkers betrokken waren bij het onderzoek. Hen werd ook gevraagd naar de mate van vertrouwen in relatie tot het delen van financiële gegevens. Van deze medewerkers bleek slechts 22 procent vertrouwen in de eigen onderneming te hebben. De cijfers waren ronduit onthutsend als andere professionals dezelfde vraag werd gesteld, want slechts twee procent zou de financiële geheimen met Facebook durven te delen. Twee procent, in feite vertrouwt dus vrijwel niemand Facebook nog.
Ook de gebruikers hebben grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid
De resultaten komen wel aardig overeen met eerder uitgevoerde onderzoeken. Zo bleken gebruikers in het algemeen- dus niet per se professionals van grote bedrijven- in zestig procent van de gevallen geen vertrouwen te hebben in Facebook. Het ging dan specifiek over het beschermen van persoonlijke informatie. En zo staat Facebook er duidelijk niet heel erg goed op bij de mensen. Als een heel grote verrassing zal dat overigens niet komen, al was wellicht gehoopt dat er sprake zou zijn van vertrouwensherstel. Zover is het dus echter nog zeker niet.
Facebook had niet eens het slechtste rapport
Toch bleek Facebook niet eens het minst goed te scoren bij het eerste onderzoek, dat van Blind dus. Uber namelijk, overlegde een nog slechtere score. Slechts zeventien procent van de deelnemende Uber medewerkers liet weten dat ze hun bedrijf zouden vertrouwen met financiële gegevens en slechts twee procent liet weten in algemene zin vertrouwen in het bedrijf te hebben. De sfeer zal er daar dus allesbehalve beter op zijn geworden na de vernietigende uitkomst van de enquête van Blind onder professionals. Hoe de consument, dus niet de professionals, tegen Uber aankijken kan niet met cijfers aangegeven worden. De tendens zal ongetwijfeld niet heel veel verschillen met de cijfers van Blind. En dus zal het zeker even gedonderd hebben op de burelen van Uber.