Wit is niet langer de favoriete autokleur in Europa

Voor de eerste keer is wit niet meer de favoriete autokleur in Europa. Decennia stond wit aan de top van de rangschikking. Vanaf dit jaar prijkt grijs met 24 procent op de populairste voorrangslijst van autofanaten, gevolgd door wit met 23 procent en zwart staat op de derde plaats (21 procent). In deze blog ‘Wit is niet langer de favoriete autokleur in Europa’ enkele kleurtrends van tegenwoordig.

Wit is niet langer de favoriete autokleur in Europa
© Pixabay.com

De kleurtrends van 2019

Hoewel de neutrale kleuren bij het uitkiezen van een auto nog het hoogst scoren, zijn er enkele nieuwe trends om naar uit te kijken. Vlakke kleuren zijn minder dan vroeger. Ze kunnen er vanuit de ene hoek donker uitzien en vanuit een andere hoek helder, waardoor de auto er aantrekkelijker uitziet. Fabrieken gebruiken ook een witte basisverf als basis om de topkleur een meer helder uiterlijk te geven.

De felle kleuren van Millennials

Millennials kopen vaker felle kleuren dan de generaties daarvoor. Ze geven vaak de voorkeur bijvoorbeeld om rode auto’s te kopen. Dat geldt ook voor gele en oranje wagens. Ondanks de vraag naar felle kleuren, vormen zwart en wit nog steeds een grote meerderheid van de markt.

De geldwaarde van autokleuren

Kleur kan een impact hebben op de marktwaarde van een wagen. Populaire kleuren zijn over het algemeen meer waard dan de meer excentrieke kleuren. Als jij je aan deze kleuren houdt – wit, zwart, grijs of zilver – zal je waarschijnlijk leer geld verdienen wanneer je de vierwieler verkoopt of inruilt. Hou daar rekening mee. Een nadeel is dat studies hebben aangetoond dat deze zogenaamde neutrale kleuren waarschijnlijk worden gekopieerd omwille van hun verkoopwaarde en grotere vraag.

Kleurrijke auto
© Pixabay.com

De favoriete autokleuren bij grote wagens

Grote vierwielers zoals SUV’s, minibusjes en vrachtwagens geven ook de voorkeur aan wit als hun meest populaire kleur. Met deze voertuigen maken witte wagens 19 procent van de markt uit, zilver is de tweede meest populaire kleur met 18 procent en zwart volgt op de derde plaats met 12 procent.

De kleuren van luxeauto’s

Bijna tien procent van alle nieuwe wagens worden beschouwd als luxe voertuigen. Ze kunnen een kleine invloed hebben op de populariteit van kleuren. Sinds dit jaar is zilver de meest populaire autokleur voor luxe voertuigen. Metallic wit staat op de tweee plaats en niet-metallic kleuren op de derde plaats in de ranglijst. Zwart is gezakt naar de vijfde plaats in de categorie luxe voertuigen.

Het aangepaste onderhoud bij een kleurkeuze

Naast je favoriete kleur en restwaarde, wil je misschien ook rekening houden met de mogelijkheden van onderhoud. Donker gekleurde voertuigen hebben meer zorg nodig dan lichtere. Het is gemakkelijker om krassen te zien op een donkere vierwieler. Wanneer je in een donkergekleurde wagen rijdt, moet je meer geld uitgeven aan auto-onderhoudsproducten. Met name donkere metallic kleuren en donkerrood vertonen de meeste schade. Hoewel lichtere kleuren zoals lichtzilver minder slijtage vertonen, kunnen ze eerder vervuild lijken.

De verschillende stijlen

Bepaalde kleuren kunnen er beter uitzien op verschillende stijlen van voertuigen. Heldere kleuren werken meestal het beste op cabriolets of wagens met een traditioneel jonger publiek. Neutrale kleuren zijn vaak vrij constant in populariteit, ongeacht het type van voertuig. Trendkleuren kunnen om de paar jaar veranderen. Naarmate millennials meer wagens kopen, kunnen kleuren als oranje of felgele tinten om de paar jaar veranderen. Hou trends in het achterhoofd, maar het is ook belangrijk om simpelweg tevreden te zijn op de autokleur waarmee je rijdt.

Eén gedachte over “Wit is niet langer de favoriete autokleur in Europa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *